Dnes se vladykové Rastislav, Michal a Jiří, setkali ve Švýcarsku s Jeho Všesvatostí Bartolomějem.
http://www.amen.gr/article/i-proti-synadisi-tou-oikoumenikou-patriarxi-me-to-neo-prokathimeno-tis-ekklisias-tsexias-kai-slovakias
O tomto svérázným způsobem referuje oficiální web prešovské eparchie, resp. „Tlačové oddelenie Úradu Prešovskej pravoslávnej eparchie v Prešove“
http://www.eparchiapo.sk/sk/dokumenty/aktuality/spravodajstvo/stretnutie-jeho-svatosti-patriarchu-bartolomeja-s-jeho-blazenostou-metropolitom-rastislavom
Mimo jiné se na prešovských stránkách píše toto:
„Stretnutie je výsledkom rokovaní a Komuniké, ktoré bolo prijaté dňa 14. januára 2016 v Istanbule. Na základe spomínaného Komuniké, bol vladyka Rastislav uznaný ako metropolita Pravoslávnej cirkvi v českých krajinách a na Slovensku.“
Aniž bych se odborníků z tiskového oddělení prešovské eparchie chtěl dotknout, dovolím si podotknout, že v jakékoli Pravoslavné Církvi na světě se uznání/neuznání odnepaměti uskutečňuje rozhodnutím posvátného synodu, popř. prvního hierarchy. Nejinak tomu bylo i v tomto případě. Vladyka Rastislav byl uznán na základě oikonomie (tj. jako nelegálně zvolený, avšak vůči této ilegalitě byla uplatněna oikonomie = shovívavost) rozhodnutím Synodu Ekumenického patriarchátu, ne na základě komuniké. Komuniké je jen tisková zpráva (resp. oficiální sdělení). Napsat, že k uznání došlo na základě komuniké, je skoro stejně nesmyslné jako napsat, že EP uznal volbu vladyky Rastislava za řádnou. Snad je vám to už jasnější.
Přeji hodně zdaru.
Agapet said:
Na techto strankach tzv. Tlacove oddělenie uvedlo mj. i tento text:“ …Delegácia našej Cirkvi, zastupujúca Jeho Blaženosť Rastislava, arcibiskupa prešovského, metropolitu českých krajín a Slovenska požiadala ekumenický patriarchát o doplnenie Tomosu o autokefalite našej Cirkvi. Zmeny sa majú týkať možnosti pohybu katedry prvohierarchu medzi Prešovom a Prahou, čo by odrážalo súčasnú prax našej miestnej Cirkvi. Ani jedna z časti cirkví nebude exarchátom a eparchiálni archijereji budú mať titul arcibiskupa namiesto metropolitu. Arcibiskupom a metropolitom bude nazývaný len najvyšší predstaviteľ našej miestnej Cirkvi, čím budú rešpektované zvyklosti, zaužívané v našom cirkevnom prostredí. Predstavitelia ekumenického patriarchátu s týmito návrhmi súhlasili.“
To je zase nějaký novy požadavek „druhé“ delegace. A kdy byl vznesen? Ve zveřejněných textech na webu Pražské eparchie se tento dovetek nikde neobjevuje !
To znamená, ze jestliže byla tato změna v Tomsu o udělení naší autokefality již odsouhlasena představiteli EP, máme (jako obyčejně) zase nějaký …… jak jen to nazvat (?) : SLEPENEC – namísto již jednou vydaného Tomosu. A jsme zase tam, kde jsme již byli ! Ted již nezbývá než aby zase do Fanaru jezdila jedna delegace za druhou, a kazda si vyprosovala svoje úpravy, nebo doplnění Tmosu.
Už tomu nerozumim.
To se mi líbíTo se mi líbí
pantelejmon said:
Tak to bolo dohodnuté na Fanaru, milý pane, len asi Vám to zamlčali a je to správne! Rozhodnutie EP treba rešpektovať. Budete sa s tým musieť zmieriť.
To se mi líbíTo se mi líbí
krizevcirkvi said:
A máte snad dojem, že tvrdím opak (byť o tom, co tvrdí „tlačové“, slyším poprvé)? Ostatně implementace Tomosu a změna Ústavy je otázkou budoucnosti a příslušné komise. Tlačovým prezentovaný požadavek je požadavkem delegace ze SR a delegace z ČR o něm ani nebyla informována, natož aby s ním vyslovila souhlas či to dokonce podepsala.
Jen podotýkám, že uznání vladyky Rastislava nebylo na základě komuniké, nýbrž že komuniké o tom pouze referuje, to snad pochopí každý… nebo ne?
To se mi líbíTo se mi líbí
Agapet said:
Právě že podle tohoto prohlášení není jasné co bylo dohodnuto. Ale pokud vycházím z veřejně deklarovaneho komuniké, žádný takový bod tam nebyl. Jestli si myslíte, vážený Pantelejmone, že je správné aby takové informace byly úmyslně zamlcovany, tak mně napadá jen to, ze asi patříte k te skupině, které je vlastni a hlavne potřebné zamlcovat takto důležité informace. A právě to, ze je KONEČNĚ NUTNÉ začít respektovat rozhodnuti EP, a ne si donekonečna vymýšlet a upravovat ve svůj prospěch již jednou vydaná rozhodnuti, je to, o čem tady jde řeč!
Pochybné prohlášení o tom, že katedru Metropolity lze přesouvat z Prahy do Prešova a opačně, dle zvyklostí, užívaných v naší místní cirkvy je zcestne a pomatene. Právě proto byl tento bod jednoznačně zahrnut do textu Tomosu, aby nebylo možno si jej vykládat různými způsoby. A hlavně, Tomos byl mnoho času komunikovan a upravovan i za účasti tehdejších představitelů naší církve. Ten jsme nedostali zničeno nic faxem z Fanaru. Samozřejmě je otázka, proč se ustanoveni Tomosu nezačalo uplatňovat a plnit hned a do důsledku. Potom by možná i tato diskuse nebyla, protože by se doslova a striktně dodržovala ustanoveni Tomosu a každý – opakuji KAŽDÝ, by znal své místo a nevymyslel bludy.
To se mi líbíTo se mi líbí
hodně naštvaný pravoslavný věřící... said:
„Zmierime sa len s tým čo je psané to je aj dané“ milý pán Panteleimon !!! jinak spolu skončíme… jednou pro vždy a bude pokoj!
To se mi líbíTo se mi líbí
Agapet said:
Konec konců – i toto je řešení.
To se mi líbíTo se mi líbí
Michal said:
O tom rozhodnú iní a možno Váš hlas bude jeden z nich, už tak či onak, ale musí byť jednotná zhoda na každej strane a prijatý konsenzus ! Nech sa vyjadria tí ktorí boli na Fanaru a dúfam , že si nesedeli na ušiach a počuli čo povedala Jeho Svätosť Bartolomej. Rád by som vedel aspoň to základné čo by sme mohli vedieť. Vyzývam Vladyku zo Slovenskej strany a Vladyku z Česka, aby sa vyjadrili jasne a zrozumiteľne čo by utíšilo naše emócie k tejto situácii.
To se mi líbíTo se mi líbí
krizevcirkvi said:
Ano, to bude nejlepší.
To se mi líbíTo se mi líbí
Michal said:
Na týchto komentároch nás laikov sa podieľa 12 bratov z Česka, jeden zo Slovenska/zrejme lebo píše po slovensky/ a zriaďovateľ tohto blogu KRIZEVCIRKVI a to všetko v anonymite. To fakt sme tak hlúpi, že riešime tu niečo čo my nemôžeme nijako ovplyvniť a vzájomne sa osočovať? Buďme kresťania telom aj dušou a tí ktorí to všetko zavinili sa nám smejú niekde za rohom. Nech si to vyriešia sami veď majú tituly aj svetské Mgr.a nevedia si prísť na meno. Nechápem to a dávam si otázku prečo som sa trápil pri výstavbe chrámu 2 roky, pred nočnou, po nočnej v osobnom voľne bez dovolenky a dožil som sa iba sklamania. Mám veriť kňazom, keď mi niekto odkazuje, že tento výraz :nanadijajte sa na kňazi vaša sa týka iba kniežať, to bude asi tým, že my na Slovensku slúžime po starosloviensky a nepoznáme preklad. Niekomu to tak vyhovuje. Uniati nás predbehli, a žnú aj výsledky nárastu veriacich, u nás je prepad počtu veriacich a ešte k tomu sa navzájom urážame ako aj svojich biskupov ! Toto som nikdy nepočul z úst uniatov a svojich hierarchov majú v úcte, či už je to Vladyka. Babjak či Vladyka Chautur. Prosím Vás ukončíme tieto komentáre. nech sa nám nesmejú. Alebo si myslite, že o tom nevedia ???
To se mi líbíTo se mi líbí
krizevcirkvi said:
Ale on ten výraz opravdu znamená „knížata“ (tj. světští vládcové). Ovšem celý tento verš (ze žalmu) zní „Не надейтеся на князи, на сыны человеческия, в нихже несть спасения.“
Souhlasím, už toho komentování bylo dost.
To se mi líbíTo se mi líbí
Vlado said:
Pane, sluzi sa cirkevnoslovansky. Starosloviencina je z 9. stor., vyvijala sa a v nasej cirkvi zostala ustalena forma, nazyvana ako cirkevna slovancina a je zo 16. stor. A preco? No, byvaly spiritual o. Sergej Cuper mi tvrdil, ze preto, lebo ked dovolime SLovakom sluzit slovensky, tak aj Rusnaci budu chciet rozumiet a do coho im prelozit? No len do slovenciny. A prestanu byt Rusnakmi… Uniati chcu mat ludi v chrame. Nasim knazom ide o urzanie narodnostnej mensiny za kazdu cenu i za cenu straty ludi a o spasu im nejde ani nahodou… Drvivej vacsine. A okrem toho by sa museli knazi pripravovat na kazen. Vacsina kaze tak, ze len prerozprava evanjelium a je to. Ako sa vyjadrila manzelka knaza, moja byvala spoluziacka „moj chlop sa pripravovat nemusi, on vie kazat“ – ano, prerozpraval poloukrajincinou, poloslovencinou (je Ukrajinec) evanjelium, ze sa mame spravne prezehnavat, ze jednina Pascha je satrokalendarna, ze len stary kalendar je spravny a bolo po kazni.
To se mi líbíTo se mi líbí
Michal said:
K tomu nemám čo dodať, je to moja reč a povedal som to x-krát na mieste ako je ER aj priamo nebohému biskupovi Jánovi do oči, ale „Priašiv o tom nechoče ani čutí chod ľudi rozumjať možno 1/4 z toho šo čitajuť ci čujuť. Máme preložené Evanjelium, ale po Slovensky sa číta možno na dvoch troch miestach v Michalovskej eparchii, ale Priašiv je nepokoriteľný !
To se mi líbíTo se mi líbí
Vlado said:
Ten preklad je katastrofalny. Par ludi si na nom liecilo komplexy. Su to slovenske slova, ale nie slovencina. Ludia, co nevedia poriadne slovensky prekladaju… Plus zavadzaju do slovenciny ruske slova, alebo slova zo 16. stor., lebo ako nam tvrdili, ked ich budeme pouzivat, tak ich jazykovedny ustav nakoniec uzna za slovenske… Plus chutovky ako meno Simeon s „y“, vsetky chyby v evanjeliu podla Jana su zachovane, hlavne, ze nas o nich pred rokmi ucili na PBF PU.
To se mi líbíTo se mi líbí
UŽ MÁM TOHO DOSŤ !!! said:
Vlado,úplne súhlasím.Som pravoslávny Slovák a viem čo sa tu deje.
V Čechách a na Morave sa cirkev už pred 90 rokmi obnovila,vďaka svätému Gorazdovi II.novomučeníkovi a nekonečnej pomoci Božej.Na Slovensku sme ešte niekde v čase po vyhnaní učeníkov svätích Cyrila a Metoda.Za minimálne posledných 25 rokov táto „cirkev“ na Slovensku neurobila NIČ pre veriacich a mohla.Minimálne povzniesť Prvoslávnu cirkev do povedomia národa a podobne OBNOVIŤ Prvoslávnu cirkev na Slovensku a tak dať možnosť ľuďom prísť ku pravej viere,zachrániť mnohých pred večnou smrťou.Namiesto toho sa tu len nabaľujú samé herézy a rozkoly,duchovní si tu budujú platy a tituly.Vážení,choďte po Slovensku,nie na východe,ale po západnom a strednom Slovensku,pýtajte sa ľudí,či vedia čo je to Pravoslávna cirkev a koľko je na Slovensku pravoslávnych Slovákov – nie Rusínov alebo Ukrajincov,ale SLOVÁKOV!!!
…a uvidíte „ovocie “ týchto „našich duchovných“…a celej tejto „cirkvi“…skoro nič.
Na internete na verejných stránkach pravoslávnej cirkvi,nájdite si a to dokonca v češtine,štruktúru a históriu všetkých pravoslávnych cirkví na svete.V kolónke pravoslávna cirkev v Českých zemí a na Slovensku- liturgický jazyk,je uvedené:cirkevnoslovansky,česky,slovensky…???
KDE na Slovensku sa slúži po Slovensky??? Ano,slúžilo sa,no Rastislav to „poženal“(???) a už aj zakázal!!!(???)
Slovenskí veriaci boli vyhnaní,farnosti sú už le rusínsko-ukrajinské…
Jedinou cestou aby pravoslávna cirkev v Čechách a na Morave mala pokoj a žila ďalej je rozchod s „pravoslávnou cirkvou na Slovensku.Veď sa spýtajte sami seba,čo nás ešte spája so Slovenskou cirkvou a čo nás rozdeľuje…
Rozchodom cirkví by len všetci získali,samostatnosť-veď keď sú takí v Prešove neústupčiví,nech si robia čo chcú.Predišlo by sa mnohým útokom a nezhodám…a tie v tomto stave ešte len prídu,alebo čaká niekto kajanie sa od rozkolníkov…?
Konštantinopol urobil z cirkvi v Čechách a na Morave zo všetkých jej veriacich aj duchovných hlupákov a z Prešova a všetkých jeho rozkolníkov tých čo sú v pohode a rovnako fungujú na čele s bielym klobúčnikom pekne ďalej…ďakujem pekne.
Vysvetlite mi niekto,čo vyhlásenie prinieslo pre upokojenie v cirkvi dobrého a ako sa to bude v cirkvi praktizovať,pretože to si fakt neviem predstaviť!
Tento stav ,čo si vymyslel Konštantinopol je asi takýto: Nebojte sa,nieje to také zlé ako to vypadá,je to o mnoho horšie!
Bolo veľkou chybou do toho miešať Konštantinopol,sám má toho dosť „za ušami“…
PRAVOSLÁVNI BRATIA V ĆECHÁCH A NA MORAVE !
ŹIADAM VÁS V MENE PRAVOSLÁVNYCH SLOVÁKOV NA SLOVENSKU,NESPÁJAJTE NÁS S TZV.Pravoslávnou cirkvou na Slovensku,PRETOŽE TAKÁ ŽIAĹ NEEXISTUJE.RUSÍNI SAMI O SEBE VYHLASUJÚ ŽE SÚ RUSÍNI A V ŽIADNOM PRÍPADE NIE SLOVÁCI.S nimi je to tak,ako keby ste chceli od Sudetských Nemcov,aby bolo Češi…
BOLA,JE A ASI UŽ AJ ZOSTANE TO CIRKEV RUSÍNSKA A UKRAJINSKÁ !
DÔRAZNE SA OD NICH DIŠTANCUJEME!!!
UŽ NEJAKÚ DOBU SME POD ZÁŠTITOU EPARCHIE INEJ PRAVOSLÁVNEJ CIRKVI A LEN Z DÔVODU BEZPEČNOSTI JU NEMENUJEM…MÁME DÔKAZY O VIACERÝCH AGENTOCH PREŠOVA,PÔSOBIACICH V PRAVOSLÁVNEJ CIRKVI V ĆECHÁCH A NA MORAVE.MAJÚ NA SVEDOMÍ AJ TERAJŚÍ ROZKOL A ROZVRAT V CIRKVI A VPLYV NA NIEKTORÝCH DUCHOVNÝCH A VERIACICH V PROSPECH PREŠOVA.SÚ TO ZNÁMI DUCHOVNÍ A VERIACI-VERNÍ PREŠOVU.
Jedná sa hlavne o duchovných a veriacich z prihraničných farností na Slovensku,popri hranici s Moravou.Nie náhodou všetci rozkolníci v Čechách a na Morave sú s nimi už niekoľko rokov v priateľskom styku.
Určite viacerí viete,že pred rozkolom,si taký ako Jáchym,Jiří,Krupica,Švajko,Gerka a iní,nevedeli prísť ani na meno a zrazu sa v Prešove všetci navzájom podporili a zvolili ako sa im to zdalo výhodné.A úplnou náhodou v čase,keď ide o šťavnaté reštitúcie v Čechách.Dojímavé bolo zdôvodnenie ich skutkov-vraj im ide len o dobro cirkvi…hm,že im takto hromadne o dobro cirkvi nešlo v predchádzajúcom období…ak si niekto nevie predstaviť,ako by sa Prešov a spol.dostal k nejakému kúsku tých českých reštitúcií,spomeňte si všetci na to,ako sa s nimi bačovalo za bývalého eparchiálného správcu pána rytiera rádu,(?)Krupicu…a Prešov nerobí nič zadarmo…
…nieje to dávno,čo bol na východnom Slovensku na návšteve Atoský starec Efrém,teraz známy aj ako Efrém Arizonský.
O pravoslávnej cirkvi na východe Slovenska sa vyjadril jednoznačne: „Je to tu duchovne mŕtve“.
…bez komentára.
To se mi líbíTo se mi líbí
Vlado said:
Najskor par oprav:
– ziaci sv. Cyrila a Metoda neboli vyhnani, ale predani do otroctva, odkial ich vykupil byzantsky kupec (viac najdete v klasikovi byzantologie Ostrogorskom)
– ludia o Pravoslavi vela nevedia, teda len to, ze Vianoce maju 7. 1. ako nam par rokov tvrdil z medii p. Cerny a o. Soroka, ze namiesto modlitby kazde dielo zacinaju „palinkou“ ako nam to vo fraske „Osadne“ predviedol o. Soroka. Ja uz radsej ani o pravoslavi znamym nehovorim a ani knizky im uz nedavam, lebo mali vazny zaujem o Cirkev, prisli do chramu, nerozumeli nic a viac uz o pravoslavi nechceli ani pocut.
– slovensky sluzil vl. Nikolaj na strednom Slovensku pocas liecenia, o. Sak par modlitieb v Krompachoch, o. Zozulak v Topolcanoch
Pozrite sa, sami sa odvolavate na vl. Gorazda II., povodne rim. kat. knaza. Presiel k husitom, ale nakoniec sam uznal, ze lepsie sa pridat k cirkvi, ktora je cirkvi Christovej najblizsia a nie este dalsie delenie. Co mal podla Vas konstantinopolsky patriarcha robit? Nove volby? Videli ste tonekonecne natahovanie sa pred volbami… A koho zvolit? Vl. Krystofa? Jeho priestupky nikoho nezaujimali, kym neslo o restitucie. A stale sa pred sudmi neocistil. Vraj tie deti ktore ma nie su. Tak bolo treba poziadat policiu o konanie vo veci falosneho obvinenia a poskodenie dobreho mena. A bol by ocisteny raz dva. Dalej okrem sucasnych, vysvatenych tu mame o. Metoda Cupera, mnicha, co prijal mnisstvo len pre volby na biskupa. Extremistu Halusku v Moskve. Koho zvolit??? A do toho Rusi hrozili bojokotom snemu. Viac na ambon.or.cz
Este je tu biskup na odpocinku vl. Tichon. Zial, uz vo vysokom veku, takze by to bolo kratkodobe riesenie. Svojho casu podla o. Horkaja chceli zaviest zenatych biskupov, ale to potom zavrhli, lebo by sa biskupmi stali Gerka a Suvarsky. Mimochodom o. Gerka je byvaly spoluziak patriarchu Kyrila, ale o tom zrejme viete.
Ako Slovak sa tiez dorazne ohradzujem voci oznacovaniu Rusnakov, ci Rusinov (sami si nevedia vybrat meno) Slovakmi. A prave tito Rusnaci su ti, co u nas „miesaju cirkevnu politiku“. Su to rusky hovoriaci obcania Slovenska. Skratka zili na uzemii, ktore raz bolo Uhorskom, raz Ruskom. Ved aj Ukrajina ma nazov z toho, ze bola okrajom rise ako potvrdil aj prof. Steac. Svojho casu sa napr. prof. Pruzinsky vyjadril, ze je Rus, ze sa ucil na ruskej skole v Udole a stal sa Slovakom, ked mu zobrali rusky pas a chceli za komunistov z neho urobit Ukrajinca. Po 89-tom sa stal Rusnakom. O. Soroka, hanbe Pravoslavia a jeho znevazovanie Cirkvi vo filme Osadne som uz spominal. Prezentuje pravoslavnych knazov ako tych, co vsetko zacinaju nie s modlitbou, ale alkoholom. Jednaju ako posledny sedliaci, bez stipky kultury a ich najblizsi su komunisti. Aj preto idu do Bruselu jednat s komunistom Remekom, aby im dal peniaze na monastier, ako atrakciu v dedine pre turistov. Rusnaci sikanuju Slovakov na Vychode SLovenska. Nutia Slovakov po prijati Pravoslavia tvrdit, ze su Rusnakmi. Sam som to zazil. Hlavne od byvaleho spirituala Sergeja Cupera ako i od nemala knazov a veriacich. Mame zakazane sluzit slovensky. Tak Vas aj ja prosim o trochu ucty voci utlacanym v Cirkvi a nazyvajte rusnackych „batuskov“ spravne. Nie su Slovakmi!!!
To se mi líbíTo se mi líbí
Sergej said:
To je ako v tych vtipoch o radiu Jerevan. Bol tu o. Efrem, to je pravda, akurat, ze nebol to Arizonsky Efrem. A tu vetu povedal, ale nepovedal ju o. Efrem, ale p. Stylian, ktory viedol prihovor. Povedal ju tlmocnikovi s dovetkom, ze co vravel sa mu ako odrazene od ludi vracalo spat. Ze nic neprijali. Neviem od koho ste ju poculi, ja od knaza, ktory tam bol ako tlmocnika. A netykalo sa to celej cirkvi na Slovensku, ale konkretne jednej cirkevnej obce, na ktorej dotycny tlmociaci posobi ako knaz.
To se mi líbíTo se mi líbí
Roman Podhajecky said:
Vážení Slovenský teologové, kdo Vám brání číst ve slovenštině Evangelium? Priašiv? Já si myslím, kdo by chtěl, tak už dávno čte a káže kázání ve slovenštině. Předpokládám, že ředitel ÚER Capko Vám nebrání, který byl zastánce Slovenštiny a falšovaní v podpisu. Spiš si myslím, že čekáte na oficiální požehnání. Co já vím, tak už v Prešovské eparchii v roce 1993 a dalších rocích, se četlo a kázalo ve slovenčině na určitých farnostech, podle toho kde a jaký působil duchovní . Že duchovní v kázání řekne obsah evangelia tak to je problém, že se nepřipraví a neumí kázat a ještě k tomu má malou slovní zásobu.
To se mi líbíTo se mi líbí
Vlado said:
Kto brani? Rusnaci. Hned hrozili knazom stopnutim platu a zakazanim sluzit. Evanjelium sa citalo slovensky len na niekolkych farnostiach, aj to tajne. A z chramu na prostest odchadzali Rusnaci.
To se mi líbíTo se mi líbí
Emil said:
o. Peter Savčak: http://www.cemerica.sk/videa-2015/
To se mi líbíTo se mi líbí
Pazicky Anton said:
O. Savcak, kedze absolvoval hodiny staroslovienciny a cirkevnej slovanciny u p. prof. Steca vedome klame, ze azbuka bola vymyslena Slovanmi, svatymi ludmi. Su to znaky, ktorymi bulharsky vladar (Bulhari su poslovanceni Tatri, nie su to Slovania) Boris nahradil hlaholiku, ktoru k nam prieniesli sv. Cyril a Metod. Dovod bol ten, ze Boris vzal grecke pisemna, doplnil par chybajucich a vydaval Bulharov za Rimanov a chcel si podmanit Byzanciu, co mu nevyslo.
To se mi líbíTo se mi líbí
pravda oči kole said:
Pan Pazicky, neklamte. Bulhari urcite nie su Tatari (na domacu ulohu si precitajte relevatne geneticke studie, aby ste neklamali). A urcite hlaholiku nenahradil car Boris, ale vznikla v Preslavskej literarnej skole niekdy na konci 9. storocia a da sa predpokladat, ze praca zacala pod vedenim sv. Nauma. To, ze sa rozsirila a nahradila hlaholiku v inych krajinach je skor prirodzenym dosledkom moci bulharskeho statu z konca 9. a zaciatku 10. storocia pod carom Simeonom Velkym a rozsirovanim bulharskej pisomnosti. Jedine v com hovorite pravdu su mocenske trenice az vojny medzi Bulharmi a Byzanciou.
To se mi líbíTo se mi líbí
Pazicky Anton said:
Vazeny/-a pravda oci kole, na rozdiel od Vas som si o tom nieco nastudoval. Aj dnesnych Rusov uz aj samotni Rusi ozancuju za potomkov mongolskych kmenov. Bulharov povazuju za Slovanov snad uz len na Slovensku na ZS.
Car Simeon je Borisov syn. Na povode cyriliky od Borisa (alias mnich Chrabr) sa viac dozviete v centrach pre studium Slovanov. Najblizsie nezastarale nekomunisticke je pre Vas asi vo Viedni.
To se mi líbíTo se mi líbí